Svaret är nej om man frågar Niclas Carlsson som är pappa till storsatsande speedwaytalangen Adam Carlsson.
– Från början hade jag ingen kunskap alls, utan det har ju vuxit fram med den hjälp som man fått från klubben. Jag har aldrig tyckt om att skruva eller göra någonting mekaniskt, säger han.
Med stödet från klubben har han lyckats få den hjälp som behövts för Adams satsning. Nu har han koll på grunderna i skruvandet, men han tycker även att Adam själv tagit mycket ansvar över cykeln och allt runt om kring satsningen.
– Jag har haft som krav att Adam själv ska vara väldigt delaktig. Mest för att han själv ska veta vad det är han håller på med, så när man behöver justera något på cykeln är han också med på vad som behöver göras.
När Adam började köra speedway låg kostnaderna mellan 30 000 till 50 000 per säsong. Han säger att man som förälder får räkna med den prisklassen om ens barn vill börja med speedway.
Han har dock inte så bra koll på vad kostnaderna för en knatte ligger på idag, då det har hänt en del med sporten sedan Adam började. Cyklarna var då på 85 kubik, men idag kör de yngre ungdomarna cyklar som ligger på 190 kubik.
Nästa säsong kommer kostnaderna för Adams satsning vara ännu dyrare, då han går upp på storcykel (500cc).
– Den här säsongen som Adam kliver in i nu är det väl kanske 200 000-300 000 som det kommer att kosta.
Vad är det som kostar?
– Det är ju egentligen service och motorer. Även om du inte kör in i någonting så är det ändå grejer som slits. Det är mycket att byta på cyklarna hela tiden för att hålla dem i toppskick.
Förutom kostnaden på själva fordonet så läggs även pengar på resor till tävlingar och utrustning. Där behövs det bland annat skydd mot eventuella helkroppsskador, men även bra stövlar för att undvika fotskador.
– Nu när vi går upp här så satsar vi ju på nya stövlar åt honom som har bättre skyddsegenskaper. Det kommer ju att kosta lite över 10 000 för ett par.
Han har märkt att kostnaden blir dyrare med tiden och det märks på plånboken.
– Det blir ju mer och mer allvarligt nu när man kliver upp givetvis. För det kostar mera och man vill ju behålla lite för sig själv också, så utan våra sponsorer och det som hjälper oss skulle inget av det här fungera.
Tidsmässigt har Niclas också fått lägga ner en hel del på sonens speedwaysatsning med långa resor, tvätt och service. Även om satsningen kräver mycket tid och pengar tycker han att satsningen på sonens intresse har varit värt det.
– Vi har en hobby ihop nu och så mycket som vi har umgåtts under den här tiden har varit helt fantastiskt. Det är det bästa vi har gjort tillsammans.
Adam Carlsson själv ser också framemot att ta steget till storcykel i år.
– Såklart är det lite nervöst innan det drar igång, men det ska bli roligt, säger han.
I det yngre åldrarna har Västervik speedway ökat sina ungdomsled och i år kommer förarna i åldrarna 12 till 14 år att ha ett eget lag i serien. Det är en skillnad från tidigare, då det haft ett kombinerat lag med Örnarna.
Serien har också blivit större. Förut var de 12 förare som deltog, men i år är det fem lag och totalt 20 förare som deltar i ungdomsserien.
Västerviks lag består av Ludvig Lundgren, Eddie Ljung, Scott Björkström och Texas Johansson, där alla kommer att få köra fem heat per tävling.
Sedan kommer även Emil Von Der Geest och Oliver Svensson Hikestrand att få tävla för Västervik speedway i guldhjälmserien som är för förare mellan 8 till 11 år gamla.