Ni kan storyn: tisdagens match mellan Smederna och Vargarna i Eskilstuna avbröts efter sju heat och efteråt kom lagen överens om att köra dagen efter i stället.
Några timmar senare kom bomben. Vargarna meddelande att de lämnade walk over, något som aldrig tidigare hänt i speedwayens elitserie i ett sånt här viktigt skede av säsongen.
Anledningen var, enligt Norrköpingsklubbens styrelse, ekonomiska skäl. Detta skapade ilska hos vargfans , förare och inte minst hos lagledaren Peter Jansson som valde att avgå kort därpå.
En som också upprörs över Vargarna agerande är Patrik Hag.
– Jag kan inte hålla tyst, jag är så jäkla förbannad över hur de har gjort, det är under all kritik, säger Hag.
Vargarnas bestraffning efter WO-matchen blev 25 000 kronor i böter.
– Det gör att de sparar pengar på att göra så där. Det är ekonomisk doping, det borde straffa sig betydligt mer. Dessutom är det märkligt att Vargarna först hade tänkt köra på tisdagen, och sedan vände totalt inför onsdagen.
– Vi i Västervik kunde med facit i hand ha lämnat WO mot exempelvis Vetlanda i sista omgången, eller mot Vargarna när vi mötte dem. Vi tog dock vårt ansvar och körde med bästa laget eftersom våra matcher hade betydelse för utgången i tabellen.
– Om vi hade lämnat walk over hade vi fått mindre utgifter, nu slog det mot oss att vi hade moral.
Vad anser du hade varit ett rimligt straff för Vargarna?
– Att åka ur elitserien, så hade det varit i exempelvis fotboll. Och det säger jag inte för att Västervik kom sist och åker ur. Men nu finns det ju en regelbok som säger att Vargarna inte kan bli diskade från elitserien efter det här, det är bara att acceptera.
En sak som stör Patrik Hag rejält handlar om föraren Jason Doyle. När Västervik låg i knipa, men fortfarande hade chans att hänga kvar, försökte de värva australiern Doyle för att förstärka laget.
Västervik fick vika ner sig i budgivningen – mot just Vargarna.
– Vi fick ge oss direkt när vi hörde Vargarnas bud. Doyle tjänade klart mer i Vargarna än vad någon förare i Västervik gör. Bara en sån sak som att Vargarna värvade honom känns märklig när deras situation är som den är nu. Vi har budat på flera toppåkare , men lagt ner det direkt eftersom vi inte värvar för pengar som vi inte har.
Västervik Speedway har skött sin ekonomi exemplariskt de senaste åren. Därför gör det Hag orolig när han får höra om hur andra klubbar sköter sin kassa.
– Många leker med pengarna känns det som. Jag har hört om flera klubbar, i både elitserien och allsvenskan, som har problem med betalningarna. Sporten blöder redan tillräckligt, något måste göras, säger Hag som har en tydlig idé klar om hur de växande lönekuverten ska minska:
– Gör som i England. Spika en startsjua och ha gästförare att ta in vid skador. De färre platserna skulle göra det mer exklusivt att köra i Sverige och förarna skulle inte kunna kräva lika mycket som nu.
Vargarnas uppenbart ansträngda ekonomi väcker spekulationer om Västervik trots allt får vara kvar trots sistaplatsen.
Om Vargarna tackar nej till elitserien, kommer ni då tacka ja till den platsen?
– Det kan jag inte svara på dagsläget. Vi måste samla alla krafter först och se om vi har med oss sponsorerna, svarar ordföranden Seimour Östervall.
Hur sent kan ni vänta med ett besked?
– Vi bör få ett besked ganska snart i så fall. Vi börjar bygga ett lag för allsvenskan, så det är bra om de bestämmer sig ganska snart.