Pengarna avgör var förarna ska köra

När det väl kommer till kritan är det pengarna som styr. Det har återigen bevisats med tanke på hur Ekstra Liga agerar.

Stjärnor som Jason Doyle kommer bli en ovanlig syn i Bauhausligan med tanke på reglerna som Ekstra Liga har satt upp.

Stjärnor som Jason Doyle kommer bli en ovanlig syn i Bauhausligan med tanke på reglerna som Ekstra Liga har satt upp.

Foto: Ilkka Ranta

Speedway2020-11-21 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under 2000-talet slogs elitserien och polska Ekstra Liga om vilken liga som var den bästa i världen. De allra flesta GP-förarna körde i båda ligorna.

Under 2010-talet har den polska ligan för varje år som har gått blivit den starkare av de två. Ett bra bevis på det är att fler och fler GP-förare avstår från att köra i Sverige.

Tidigare har det sagts att speedwayförarna behöver köra så många tävlingar som möjligt för att hålla sig i form samt att tjäna pengar, men det tänket har ändrats. Nu nöjer sig många förare med att bara köra i Polen.

När de svenska klubbarna har fått rätta munnen efter matsäcken för att överleva har de polska klubbarna kunnat höja förarlönerna år efter år. Ibland hör man summor så att man nästan inte tror sina öron.

I Sverige kostar en nummer ett-förare runt en miljon kronor för en säsong, men då är man inte närheten av vad förarna tjänar i Polen.

Enligt uppgift erbjöds nyblivne Europamästaren Robert Lambert runt två miljoner kronor bara för att skriva på för Torun. Sedan tillkommer ersättningen per match.

Hur är detta möjligt kan man undra?

Ekstra Liga sitter på ett tv-avtal som generar bra med pengar samt att klubbarna får stöd från sina städer i mångmiljonklassen.

Jämför med det marknadsföringsbidrag som Västervik Speedway fick från Västerviks kommun på 300 000 kronor för 2020 så inser man att de inte tävlar på samma bana.

I och med att polackerna sitter på pengarna kan man också sätta press på förarna. Ett av kraven är att om en förare skriver på för en klubb i Ekstra Liga så får den bara köra för ytterligare en klubb.

För de allra flesta förarna är valet ganska enkelt. Jag åker där jag får bäst betalt och där det bästa motståndet finns.

Detta innebär att svenska Bauhausligan, danska ligan och engelska ligan inte kommer att kunna hålla samma nivå som tidigare, men inget ont som har något gott med sig.

Visserligen kommer flera av stjärnorna att saknas, men det betyder att andra förare får chansen att kliva fram och ta en större roll. Istället för att bli borttoppad är det kanske den föraren som blir intoppad istället.

Jag såg Västerviks samtliga matcher förutom en på plats senaste säsongen, och med facit i hand tycker jag inte att det blev så mycket sämre speedway bara för att stjärnorna saknades. Dramatiken och duellerna fanns kvar och det är det publiken vill se. Är det sedan en lokal förmåga som avgör så blir det jackpot.

Karta: Plivit Arena