SÄ blir det med svenska speedwaysÀsongen

Nu stÄr det klart. Ingen svensk speedway kommer köras förrÀn tidigast 2 juni, och reglerna för Bauhausligan har Àndrats.

Starten pÄ Bauhausligan kommer dröja.

Starten pÄ Bauhausligan kommer dröja.

Foto: Ilkka Ranta

Speedway2020-03-26 10:09

"Klubbarna och förbundet har visat pÄ stor samarbetsvilja och ödmjukhet inför situationen och snabbt kommit fram till ett heltÀckande förslag som vi verkligen tror kommer göra sÀsongen möjlig", sÀger Mikael Holmstrand frÄn ESS i ett pressmeddelande.

– Vi har suttit dygnet runt med det hĂ€r och jag Ă€r faktiskt nöjd med bĂ„de dialogen och den demokratiska lösning vi har kommit fram till, sĂ€ger Morgan Andersson, förbundskapten och lagledare för VĂ€stervik Speedway.

Den engelska speedwaysĂ€songen Ă€r i nulĂ€get uppskjuten till 15 juni, och i Polen kommer det inte köras nĂ„gon speedway förrĂ€n tidigast i maj. Nu har beskedet om den svenska speedwaysĂ€songen kommit. Under torsdagen meddelade ESS (Elit Speedway Sverige) att det inte blir speedway pĂ„ lĂ€nge. PreliminĂ€rt skjuts sĂ€songen upp till 2 juni. 

DĂ€rmed blir inte de fyra första omgĂ„ngarna av, utan de lĂ€ggs in i kalendern senare. För att sĂ€songen ska hinna köras fĂ€rdigt stryks dĂ€rför kvartsfinalerna den hĂ€r sĂ€songen. 

– Prio 1 Ă€r att köra grundserien med Ă„tta hemmamatcher var, och dĂ€refter förhoppningsvis lite slutspel, menar Morgan Andersson.

"Skulle det bli förlÀngda restriktioner pÄ publika evenemang har vi ett antal olika scenarion redo att sjösÀttas Àven för det", sÀger ESS vice ordförande Mikael Holmstrand.

Utöver detta Ă€ndras reglerna pĂ„ flera sĂ€tt. Transferkorten ökar frĂ„n tre till sju per klubb, vilket möjliggör fler förarbyten under sĂ€songen. Dessutom kommer golvsnittet sĂ€nkas frĂ„n 8,5 till 8,0. Klubbarna kommer Ă€ven kunna ta in tillfĂ€lliga gĂ€stförare om nĂ„gon Ă€r upptagen med tĂ€vlingar i ett annat land. 

"Med dessa regler fĂ„r klubbarna betydligt större handlingsutrymme och vi kan sĂ€kerstĂ€lla en sportslig och attraktiv liga Ă€ven 2020”, sĂ€ger Mikael Holmstrand.

– Eftersom ingen liga körs nu kommer det troligtvis att bli en hel del kollisioner med matcher och förare framöver. Det hĂ€r gör det möjligt att fĂ„ ersĂ€tta förare som Ă€r upptagna pĂ„ annat hĂ„ll. Vi kan ju inte stĂ„ i en semifinal och köra utan vĂ„ra tvĂ„ bĂ€sta förare för att de har match i Polen exempelvis. Man kommer Ă€ven att kunna ta in förare frĂ„n svenska lag som inte gĂ„tt vidare, menar Morgan och utvecklar tanken med golvsnittet.

– Med tanke pĂ„ den rĂ„dande situationen och dess pĂ„verkan pĂ„ ekonomin Ă€r det bra att kunna sĂ€nka nivĂ„n om det skulle behövas. Vi ska inte köra med ett lag som vi inte har rĂ„d med.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!