"Klubbarna och förbundet har visat pÄ stor samarbetsvilja och ödmjukhet inför situationen och snabbt kommit fram till ett heltÀckande förslag som vi verkligen tror kommer göra sÀsongen möjlig", sÀger Mikael Holmstrand frÄn ESS i ett pressmeddelande.
â Vi har suttit dygnet runt med det hĂ€r och jag Ă€r faktiskt nöjd med bĂ„de dialogen och den demokratiska lösning vi har kommit fram till, sĂ€ger Morgan Andersson, förbundskapten och lagledare för VĂ€stervik Speedway.
Den engelska speedwaysÀsongen Àr i nulÀget uppskjuten till 15 juni, och i Polen kommer det inte köras nÄgon speedway förrÀn tidigast i maj. Nu har beskedet om den svenska speedwaysÀsongen kommit. Under torsdagen meddelade ESS (Elit Speedway Sverige) att det inte blir speedway pÄ lÀnge. PreliminÀrt skjuts sÀsongen upp till 2 juni.
DÀrmed blir inte de fyra första omgÄngarna av, utan de lÀggs in i kalendern senare. För att sÀsongen ska hinna köras fÀrdigt stryks dÀrför kvartsfinalerna den hÀr sÀsongen.
â Prio 1 Ă€r att köra grundserien med Ă„tta hemmamatcher var, och dĂ€refter förhoppningsvis lite slutspel, menar Morgan Andersson.
"Skulle det bli förlÀngda restriktioner pÄ publika evenemang har vi ett antal olika scenarion redo att sjösÀttas Àven för det", sÀger ESS vice ordförande Mikael Holmstrand.
Utöver detta Àndras reglerna pÄ flera sÀtt. Transferkorten ökar frÄn tre till sju per klubb, vilket möjliggör fler förarbyten under sÀsongen. Dessutom kommer golvsnittet sÀnkas frÄn 8,5 till 8,0. Klubbarna kommer Àven kunna ta in tillfÀlliga gÀstförare om nÄgon Àr upptagen med tÀvlingar i ett annat land.
"Med dessa regler fĂ„r klubbarna betydligt större handlingsutrymme och vi kan sĂ€kerstĂ€lla en sportslig och attraktiv liga Ă€ven 2020â, sĂ€ger Mikael Holmstrand.
â Eftersom ingen liga körs nu kommer det troligtvis att bli en hel del kollisioner med matcher och förare framöver. Det hĂ€r gör det möjligt att fĂ„ ersĂ€tta förare som Ă€r upptagna pĂ„ annat hĂ„ll. Vi kan ju inte stĂ„ i en semifinal och köra utan vĂ„ra tvĂ„ bĂ€sta förare för att de har match i Polen exempelvis. Man kommer Ă€ven att kunna ta in förare frĂ„n svenska lag som inte gĂ„tt vidare, menar Morgan och utvecklar tanken med golvsnittet.
â Med tanke pĂ„ den rĂ„dande situationen och dess pĂ„verkan pĂ„ ekonomin Ă€r det bra att kunna sĂ€nka nivĂ„n om det skulle behövas. Vi ska inte köra med ett lag som vi inte har rĂ„d med.