På måndagskvällen höll Västervik Speedway sitt årsmöte för 2024. Platsen var Fabriken Restaurang och mötets ordförande var topp-politikern Harald Hjalmarsson. Han hann igenom de 21 paragraferna på dryga 20 minuter – så odramatiskt var mötet.
Inga motioner hade kommit in, inga övriga frågor dök upp under mötets gång. Styrelsen fick visserligen nytt utseende då Åke Carlsson och Magnus Wildhammar, två långtida ledamöter, tackades av. I deras ställe valdes Pascal Lindh. Niclas Wallander fick nytt förtroende som ordförande och Hjalmarsson sade avslutningvis att man från kommunstyrelsen skulle behandla den ansökan om marknadsstöd på "ett positivt sätt inom kort".
Beträffande ekonomin så gav Johan Nilsson, revisor för såväl föreningen WMSK som aktiebolaget VMAB, under vilket elitverksamheten Västervik Speedway ligger, en positiv rapport om en välmående förening och ett välmående bolag.
– Föreningen har ett banktillgodohavande som överstiger fyra miljoner, nästan inga skulder och ett eget kapital på 6,3 miljoner. Resultatet för 2024 landade på strax över 500 000 plus, vilket är jättebra, sade Nilsson.
Aktiebolaget, då?
– Också välmående. Ett bolag som lyckats gå plus trots att det är en kostnadintensiv verksamhet. Det blev några tusenlappar kvar på sista raden, 28 000 plus. Även aktiebolaget har en god likviditet med över 3 miljoner på sina bankkonton.
Dessvärre presenterades ingen budget – styrelsen har sedan många år mandat att fatta budgetrelaterade beslut under ordinarie styrelsemöten. Därför tog vi ordförande Niclas Wallander åt sidan efter mötet för att få lite klarhet i vad det egentligen kostar att bedriva elitverksamhet i speedway.
– Vi har inga kontrakt längre där förarna får betalt per poäng, det är mindre vanligt idag, säger Wallander, innan han utvecklar.
– Istället har vi en stege i alla avtal. Tar du till exempel mellan ett och fyra poäng får du en viss summa, mellan fem och nio poäng en summa och så vidare. Det är tre-fyra stegar i ett avtal.
Så vad kostar en förare per match?
– De ligger nånstans i spannet mellan 20 och 55 000, ungefär.
Vad ger det i kostnader på en säsong?
– Grundserien, som är de matcher vi vet att vi kommer köra, sen tillkommer ju förhoppningsvis slutspelet, kostar truppen nånstans 3,2 till 3,5 miljoner.
Var placerar det er i löneligan?
– Vi är absolut inte det lag som betalar mest. Självklart ska alla ha skäligt betalt men vi vill inte vara de som driver på kostnaderna. Vi är trea-fyra.
Hur funkar det med kontrakt?
– Förarna är inte anställda av oss utan de fakturerar oss efter matcherna utifrån hur de presterat.
Står det då typ "sju poäng hemma mot Lejonen det och det datumet"?
– Ja, i princip.
För publiken vill man också förbättra upplevelsen i samband med matcherna på Hejla Arena. Wallander pratade under mötet att man fortsätter med sina periodiska förbättringar och hänvisade till att man gjort mycket som inte syns men som har stor påverkan på exempelvis kundflöden. Men publiken kommer den här säsongen att märka åtminstone en stor skillnad.
– Vi kommer testa att ha vår tidigare speaker Anders Axklo som konferencier på innerplan, det tror vi kommer lyfta stämningen ytterligare. Sen kommer vi också att framhäva våra duktiga ungdomslag och unga förare genom matchens ungdom, berättar lagledaren Morgan Andersson.