– Ljung var ensam i många matcher och det vill vi ändra på genom det här. "Micke" kommer från en fin säsong och kommer förutom att leverera poäng, även att bidra med sin erfarenhet när det gäller åkning och inställningar till våra yngre förare i samband med träningar och matcher, säger sportchefen Morgan Andersson.
Förutom Västervik så har Mikael Max kontrakt med Dackarna i Elitserien nästa år. Max har de senaste säsongerna representerat Gnistorna i Allsvenskan, den gångna säsongen fick han ett snitt på 1,620.
– Det är ju mycket så att klubbarna väljer sina förare nu för tiden och lyckligtvis passade jag bra in i Västerviks lagbygge. Det känns väldigt bra att komma dit, det är en toppklubb i Allsvenskan. Jag får nära till hemmamatcherna i både Elitserien och Allsvenskan vilket är helt perfekt, säger Mikael Max som är hemmahörande i Högsby.
Hur ser du på ditt 2015 på ovalerna?
– I Dackarna gick det väldigt bra faktiskt, jag hittade en stabil nivå. I Gnistorna kom hela laget in snett i det från början, och då är det svårt att vända på det, även för mig individuellt som fick dra ett tungt lass i laget. Jag räknar med att höja mitt snitt rejält i Västervik.
Du är fortfarande hungrig där ute?
– Klart att det är lite annorlunda än när man var yngre. Men jag vill fortfarande vinna heat och tycker att det är förbaskat roligt att köra speedway.
Vad har du för krav på dig själv i Allsvenskan?
– Jag vill bidra med tvåsiffrigt till laget och göra det bra när det ska köras nomineringsheat. Att jag ska köra ihop med Peter Ljung i både Dackarna och Västervik blir bra, vi funkar bra tillsammans.
Västervik Speedway planerar att köra många träningar under nästa säsong. Där får 33-årige Ljung och 42-årige Max viktiga roller med sin stora rutin.
– Västervik gör helt rätt som satsar på den biten, det har saknats i svensk speedway under en längre tid. För mig är det inspirerande att kunna hjälpa och stötta de yngre, så att de blir bättre förare, säger Mikael Max.
Förutom Max och Ljung har Västervik följande förare klara för truppen: Joel Andersson, Jacob Thorssell, Fredrik Engman, Kenny Wennerstam, Joel Kling, Gustav Johansson och Anton Karlsson.
– Vi har en 0,500-förare på gästkontrakt och ytterligare tre platser att fylla. Det kommer att bli två svenskar och två utländska förare som blir back up. Vi satsar helsvenskt igen, säger Morgan Andersson.