Förra året gjorde Västervik rent hus i allsvenskan, men valde att tacka nej till elitserieplatsen med motiveringen att klubben inte hade råd att gå upp.
Många blev besvikna över beslutet medan andra var mer förstående.
Nu står en ny säsong för dörren och frågan många ställer sig är om Västervik kommer att gå upp i elitserien om laget vinner den allsvenskan finalen även i år.
– Föreningens målsättning är att i framtiden köra i elitserien. Sedan får det inte ske till vilken kostnad som helst. Vi kan inte riskera det vi har byggt upp under de senaste åren. Det kostar en tredjedel att köra i allsvenskan jämfört med i elitserien, säger Västerviks lagledare Morgan Andersson.
Även om Västervik skulle kvalificera sig på sportsliga grunder är det flera faktorer som avgör om klubben tackar ja eller nej.
– Vi får se vad det blir för reglemente. Helt enkelt vad som läggs upp på bordet.
– Sedan måste vi ha en kompetent styrelse och bli bättre på sponsorsidan.
Hur mycket har du att säga till om?
– Självklart berättar jag för styrelsen vad jag tycker och tänker. Vi har en bra dialog, men till slut är det styrelsen som tar beslutet, svarar Morgan.
Att Västervik ska upprepa förra årets succé tror Morgan blir svårt.
Det finns flera anledningar till detta, men den största är förlusten av allsvenskans bästa förare under 2016, Jacob Thorssell, som tvingades bryta sitt kontrakt med i klubben i elfte timmen på grund av att polska förbundet beslutaade att en förare som kör i Polen bara får köra i ytterligare två ligor.
– Med tanke på förlusten av Jacob blir det svårt. Han levererade både hemma som borta, menar Morgan, som håller Vargarna som favoriter till att vinna allsvenskan.
Thorssells ersättare i truppen blir danske Mikkel Bech Jensen.
– Det fanns inget bättre alternativ tillgängligt med tanke på hur sent vi fick beskedet från Jacob.
Morgan tror att trion Mikkel Bech Jensen, Oliver Berntzon och Victor Palovaara inte ska vara mycket sämre än vad Thorssell, Fredrik Engman och Kenny Wennerstam var förra året.
Årets allsvenska består av bara fyra lag.
– Det är så långt ifrån optimalt det kan vara. Allsvenskan är en bra serie. Önskedrömmen hade varit åtta lag, men minst sex lag bör det vara.
Anledningen till att det bara är fyra lag i allsvenskan stavas ekonomi. Gnistorna kastade in handduken mitt under pågående säsong förra året och Valsarna meddelade i höstas att man inte skulle komma till start. Nu har Valsarna meddelat att föreningen har för avsikt att köra i allsvenskan igen 2018.
– Det är helt enkelt för inkompenta styrelser i flera av föreningarna. Det gäller att rätta munnen efter matsäcken.
Den största ekonomiska utgiften för klubbarna är förarna där många klubbar räknar med pengar som inte finns i slutändan.
– Hos oss skiljde det tio procent i förarkostnader från den dyraste matchen till den billigaste matchen förra året. Det är hanterbart.
Det finns förslag på att minska förartrupperna och göra om körschemat till nästa år i ett försöka att minska förarkostnaderna. Förslaget är att trupperna ska bestå av sju förare och sex förare ska ingå i matchtruppen.
– Det är fel väg att gå. Vi kommer inte spara några pengar. Jag har framfört min ståndpunkt angående det där.
– I slutändan handlar det om att få in mer kompetent folk i styrelserna, då kan det bli bra, konstaterar Morgan Andersson.