– Målsättningen är att vi ska ha tre lag bakom oss när vi har kört 16 omgångar. Sedan gäller att vara som bäst i höst, säger lagledaren Morgan Andersson.

Västervik lyckades toppa formen inför slutspelet förra året.

– Vi var bra där i slutet. Det är en tuff serie. Det är inte så lätt att peka ut tre lag som ska vara efter oss. Först gäller det att leverera på hemmaplan.

Inför återkomsten i elitserien valde Morgan inför de flesta matcherna att lägga det mesta av favorittrycket på motståndarna. Efter förra årets semifinalplats blir det inte lika lätta att smyga under radaren den kommande säsongen.

– Det är några lag som har rustat rätt bra. Det är återigen den här treårsplanen som vi jobbar efter och jag hoppas att när vi sitter här 2020 att vi har två etablerade nummer ett som ska kunna avlasta lite bättre. Nu är det rätt hård press på några stycken som inte får falla ihop. Det är många aspekter. En är att de flesta har kört på vår banan, så där kommer vi inte ha den fördelen.

– Vi ska försöka steppa upp och kommer du till ett slutspel så är det små marginaler. Det är 30 heat, men jag hoppas vi ska kunna vara med en bra bit.

Vilka är förarna som inte får falla ur?

– Nicki Pedersen och Peter Ljung ska hålla i taktpinnen, men där måste vi få upp några till. Jag hoppas att Bartosz Smektala ska kunna ta ett steg till efter att han gjort sitt hundår.

Hur ser du på årets upplaga av elitserien?

– Det är några förare som väljer att inte starta i elitserien. Jag tror det kan bli en hel del förändringar i de två transferfönstren som finns. Det är väl bra om svensk speedway rätt munnen efter matsäcken kan man tycka. Det är några klubbar som har gjort större förändringar, men prioritet ett för samtliga klubbar bör vara ekonomin.

– För mig är Dackarna storfavoriter som har rustat bra. Sedan väljer de att köra med en utländsk 0,500-förare för att komma under snittaket. Jag är en stark förespråkare sedan flera år tillbaka att man ska ha en minischablon när det gäller utländska förare, men då får man problem med EU.

– Så länge jag är och med styr i Västervik så kommer det inte vara med någon utländsk förare med 0,500 i snitt. Vi måste ge svenskarna någon chans att få köra.

I lagbygget har Morgan Andersson plockat in ett antal nyförvärv där Kryzsztof Buczkowski är den mest meriterande föraren.

– Skillnaden är att vi har lite mera stabilitet och lite flera valmöjligheter. Det är hårdare konkurrens för att ta sig in i startsjuan.

Vad är styrkan med truppen?

– Vi kommer inte stå att falla om någon förare blir skadad eller åker på någon formsvacka. Vi kan plocka hur vi vill med laget. Vi kommer aldrig bli låsta av att komma i problem med snittaket

– Vi kommer att köra med två svenskar i laget. Vi kommer köra med en 0,500-förare i längst bak där i första hand Anton Karlsson, Joel Larsson och John Lindman konkurrerar om platserna. När det gäller de fem övriga utländska platserna kan vi plocka hur vi vill.

Västervik tog ett sent beslut när klubben bestämde sig för att köra i elitserien 2018. Det gjorde att man inte fick samma möjligheter i lagbygget.

– Nu har vi vetat om detta i god tid att vi skulle köra elitserien 2019 och därmed har vi kunnat vara mera noggranna i valet av förarna.

När Västervik tog beslutet att återvända till elitserien så sjösatte klubben en treårsplan.

– Vi ligger bättre än till än planerat. Vi ligger före när det gäller samarbetspartner och avtal. Vi har ökat intäkterna, men samtidigt har vi lite dyrare lag jämfört med förra året. Det är en rekonstruktion av hela föreningen som pågår och det kommer att ta flera år innan vi ligger i hundra fas, konstaterar Morgan Andersson.