LÄS MER: Åhman: Var det här nådastöten för VIK?

Då VIK inte fick igenom sin ansökan om bidrag på två miljoner från kommunen tillkallade man till ett frukostmöte där klubben, näringslivet och kommunen fanns representerade.

– Vi jobbar på en lösning med sponsorer och med oss själva. Vad jag hörde var det positiva signaler på mötet, att både små och stora sponsorer känner att de vill hjälpa till. Nu kommer vi att ha en del interna möten för att diskutera hur vi ska gå vidare. Jag kan säga mer efter helgen, säger VIK:s ordförande Per Embretsen som själv inte var med på frukostmötet.

Artikelbild

| VIK:s ordförande Per Embretsen.

VIK:s föreningsutvecklare Magnus Nilsson var dock på plats och säger så här:

– Vi ville ha ett informationsmöte där vi uppdaterade våra sponsorer om läget och hur det ser ut framåt. Det har stått mycket i media senaste tiden så vi ville att de skulle få vår version av kalkylen och ge dem chansen att ställa frågor och komma med synpunkter.

Nilsson bekräftar Embretsens analys om att det var ett bra möte.

– Det gav ett visst hopp om att hitta en väg framåt och skapa nya kontakter, säger han och fortsätter:

Artikelbild

– Sponsorer med representanter från andra städer förundras över att man inte sluter upp mer kring kommunens olika idrottslag som de gör på andra orter. De förstår läget att vi inte kan ha säsongsanställda spelare som en långsiktig lösning på den här nivån. Det är svårt att bygga upp ett lag då, man får en lång startsträcka varje höst och det blir även svårt att rekrytera spelare, framförallt när övriga lag kan erbjuda 12- upp till 36-månaderskontrakt. Vi behöver ligga på en stadig nivå runt 20 miljoner för att kunna behålla den verksamhet vi har. När mötet bröts var det en positiv känsla och jag såg att det formades olika grupperingar där de pratade ihop sig. De får värdera vad de har hört och så får vi se vad som händer.

På måndag har kommunstyrelsen möte och där finns återigen VIK med som en punkt på agendan.

– Det gör vi alltid i maj när vi ansöker om marknadsföringsbidrag, förklarar Magnus Nilsson.

Förra året fick VIK 250 000 kronor i marknadsföringsbidrag från kommunen.