"Sexualiteten hör hemma i äktenskapet mellan man och kvinna"

Norrköping
Lästid cirka 6 min

Norrköpingsbon David Ekerbring tar över som ny huvudpastor i Livets Ord. Sedan 10 år är han pastor i Norrköpingsförsamlingen Agape, nu blir han ledare för församlingen som vände upp och ner på de religiösa begreppen i Sverige och upprörde en nation.
– Saker utvecklas och normaliseras, säger han.  

1990-tal och Livets Ord i Uppsala var på allas läppar. Den kontroversiella frikyrkoförsamlingen under ledning av Ulf Ekman anammade ett amerikanskt tilltal där TV-pastorer fick församlingsmedlemmar i religiös extas. Det var tungomålstalande och handpåläggning. Det var Carola och Runar men också hårda utfall mot homosexuella och mot ett samhälle de upplevde i moralisk upplösning, vilket ledde till en obligatorisk plats i alla debattprogram och upprörda sektanklagelser.

Carola och Runar blev Livets Ords stora affischnamn under 1990-talet. De vigdes också av grundaren Ulf Ekman.
Carola och Runar blev Livets Ords stora affischnamn under 1990-talet. De vigdes också av grundaren Ulf Ekman.

– Alla rörelser som brutit igenom får ögonen på sig när det blir något nytt och lite uppseendeväckande. Människor undrar vad det är för konstigheter. Så var det med Pingströrelsen för 100 år sen och så var det med Livets Ord och Ulf. Sen kan man inte heller säga att allting alltid var smidigt eller väl uttryckt men det har skett en extrem utveckling på de här 40 åren och det får jag möjlighet att jobba vidare med, säger David Ekerbring som lett Norrköpingsförsamlingen Agape i tio år.

David Ekerbring blir ny huvudpastor för Livets ord. I tio år har han lett församlingen Agape i Norrköping. Båda ingår i samfundet Trosrörelsen som är ett sammanhållande organ för ett 20-tal svenska frikyrkoförsamlingar.
David Ekerbring blir ny huvudpastor för Livets ord. I tio år har han lett församlingen Agape i Norrköping. Båda ingår i samfundet Trosrörelsen som är ett sammanhållande organ för ett 20-tal svenska frikyrkoförsamlingar.

Han är uppväxt i en liten församling i Nävekvarn i Nyköpings kommun, där kom han tidigt i kontakt med predikanter som varit i Amerika och anammat trosundervisningen och det som ledde fram till Livets Ord och Trosrörelsen. 1995 började han i Livets Ords kristna gymnasium och bibelskolan.

Vad var det som gjorde att du fastnade för just Livets Ord?

– Jag tycker om när man tror på det man gör. Om det är sant det Jesus säger. Om det är på riktigt. Vad får det för konsekvenser? Vad händer då? Kan vi lita på det här? Alltså, jag är inte så bra på halvmesyrer. Det måste vara på riktigt.

När Livets Ords grundare och tidigare ledare Ulf Ekman konverterade till katolicismen blev det en chock för många i Trosrörelsen och Livets Ord, även för David Ekerbring. "Jag förstår det inte och det har jag sagt till honom också. Men vi får landa i det. Han vet mycket väl vart jag står och jag vet vart han står. Ingen av oss kommer att övertyga den andre om att ändra sig. Och det får vi respektera", säger han.
När Livets Ords grundare och tidigare ledare Ulf Ekman konverterade till katolicismen blev det en chock för många i Trosrörelsen och Livets Ord, även för David Ekerbring. "Jag förstår det inte och det har jag sagt till honom också. Men vi får landa i det. Han vet mycket väl vart jag står och jag vet vart han står. Ingen av oss kommer att övertyga den andre om att ändra sig. Och det får vi respektera", säger han.

Idag är David Ekerbring ett etablerat namn inom den svenska frikyrkosfären. Han är föreståndare för Trosrörelsen, där både Livets Ord och Agape ingår. Han sitter i styrelsen för den kristna tidningen Världen Idag som har sin tyngdpunkt i frikyrkorörelsen och han är styrelseordförande för Skandinavisk Teologisk Högskola. 

När han beskriver Livets Ord idag menar han att de inte sticker ut jämfört med många andra frikyrkliga församlingar men också att han inser att många utomstående kopplar Livets Ord mycket till det som sades och skrevs under den turbulenta perioden under 90-talet och Ulf Ekmans ledning.

– Alltså de som läste tidningarna på 90-talet, de har ju den bilden kvar naturligtvis. Men det är ju rätt många som inte har läst tidningarna från 90-talet och inte var med om den mediestormen som var på det sättet. Det har ju dessutom skett en utveckling av att saker har landat. Saker utvecklas och normaliseras.

I samband med att Ulf Ekman övergav Livets Ord för katolicismen bad han också om ursäkt för "lidande och sår" som människor tillfogats genom kontakter med Livets ord: "Jag är uppriktigt ledsen över det som sårat och det som har orsakat att människor fått lida", skrev han på DN debatt i mars 2014.

I samband med att Ulf Ekman övergav Livets Ord för katolicismen bad han också om ursäkt för "lidande och sår" som människor tillfogats genom kontakter med Livets ord

Hade någon brytt sig om Livets Ord idag om inte Ulf Ekman hade funnits?

– Det är en svår fråga för det var han som startade församlingen. Han hade en unik roll och förmåga för den tiden som var då. Olika faser behöver olika ledarstilar. Den pionjära fasen behöver en viss typ av förmågor. Andra faser behöver andra typer av förmågor. Så brukar det vara både i företag och församlingar.

Kan du sakna tiden när ni var de religiösa rebellerna, lite mer "edgy" och punk?  En person sa till mig inför den här intervjun att Livets Ord är mer som dansband idag.

– Det är absolut en intressant liknelse och det är väl lite det jag säger.  Att saker utvecklas. Det som var punk då är inte punk längre. Nu är det något annat som är punk. På det sättet är det en helt riktig analys. Var sak har sin tid. Det kanske var nödvändigt då men vårt bidrag till helheten behöver inte vara så konfrontativt nu.

Många av frågorna som Livet ord brottats med hänger fortfarande med. Synen på homosexualitet och hbtq+ är en sådan. Trosrörelsen har till och med jobbat fram ett dokumentet om sexualitet som ska fungera som stöd för samtalet i församlingarna. David Ekerbring är väl förberedd när frågan kommer.

– Läromässigt står vi ju naturligtvis kvar i det konservativa synsättet men vi hindrar inte individer på något sätt. Det är inte vårt uppdrag. Vi exkluderar inte homosexualitet mer än till exempel heterosexuell sexualitet utanför äktenskapet. Så som vi läser bibeln är ju att vi tror att sexualiteten hör hemma i äktenskapet mellan man och kvinna.

"Vi exkluderar inte homosexualitet mer än till exempel heterosexuell sexualitet utanför äktenskapet. Så som så vi läser bibeln är ju att vi tror att sexualiteten hör hemma i äktenskapet mellan man och kvinna", säger David Ekerbring.
"Vi exkluderar inte homosexualitet mer än till exempel heterosexuell sexualitet utanför äktenskapet. Så som så vi läser bibeln är ju att vi tror att sexualiteten hör hemma i äktenskapet mellan man och kvinna", säger David Ekerbring.

Enligt David Ekerbring har han själv fler vänner som är homosexuella och dömer ingen för det. Det finns heller inget hinder att som homosexuell vara medlem i Livets Ord eller till och med ha uppdrag i församlingen som homosexuell, så länge man är överens om målet.

Så länge du inte lever ut din homosexualitet eller något annat är det okej. Är det så man ska tolka dig?

– Ja absolut för då har du inte syndat, eller hur. Men framförallt så handlar det om att är vi överens om hur vi läser Bibeln. Är vi överens om läran, inriktningen? Och det är inte säkert att vi är. I sådana fall kanske vi får komma fram till att vi håller på olika hockeylag. Då får vi göra det i all respekt och kärlek men bara konstatera det.

Till hösten byter formellt David Ekerbring Norrköping och Agape mot Uppsala och Livets Ord.

Till hösten byter formellt David Ekerbring Norrköping och Agape mot Uppsala och Livets Ord.

Vad är synd för dig?

– Ordet synd betyder egentligen missa målet. Om vi säger att Guds ord är "döm inte så ska du inte bli dömd". Om jag då kliver in och är dömande, om jag då är hård och liksom kaxig i min attityd mot någon. Då missar jag målet. Då är det synd.

En dagsaktuell fråga, hur ställer du dig till det som händer i Gaza och vilken är Livets Ords hållning i konflikten?

– Generellt tycker vi att det är fruktansvärt och att fel begås på båda sidor, naturligtvis.Vårt stöd till Israel gör oss inte blinda eller naiva för att det begås fel på båda sidor. När vi ber så ber vi för både judar och araber och alla som kan tänkas finnas där.

Hur skulle en rättvis fred se ut?

– Att de omkringliggande nationerna säger att de accepterar Israel som nation och Israels erkännande av de andras rätt att finnas och leva och verka där. Det tänker jag skulle vara grundläggande möjlighet till fred, om det någon gång skulle kunna komma dit.

Tycker du Palestinierna har rätt till ett eget land, i en tvåstatslösning?

– Som trossamfund har vi inte sagt att vi tänker si eller så i den frågan. Det är mer en politisk lösning som skulle behöva komma till. Sen finns det också frågor att ställa till de omkringliggande länderna. Varför tar ni inte emot de här människorna, varför måste de bo kvar?

De kanske vill bo kvar?

– De som vill bo där så ska ju ha rätt att göra det naturligtvis.

"Mitt mål är att församlingen, hela rörelsen, ska vara som en familj på riktigt. Dit alla kan komma som annars kanske vore ensamma. Där vill jag att församlingen ska finnas och vara. Relationer på riktigt. Värme på riktigt", säger David Ekerbring.
"Mitt mål är att församlingen, hela rörelsen, ska vara som en familj på riktigt. Dit alla kan komma som annars kanske vore ensamma. Där vill jag att församlingen ska finnas och vara. Relationer på riktigt. Värme på riktigt", säger David Ekerbring.

Flera högt uppsatta politiker har sitt ursprung i Livets Ord. Näringsminister Ebba Busch (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) är två exempel. Lokalt finns tidigare kommunalrådet, numera kommunfullmäktiges vice ordförande, Eva-Britt Sjöberg (KD) som är medlem i Agape.

Något uttalat syfte att påverka politik och samhällsdebatt finns inte i Livets Ord, enligt David Ekerbring.

– Återigen så är det individens ansvar att välja hockeylag, politisk inriktning eller vad det nu är. Vi säger inte att det ska vara si eller så. Sen är det ju ingen hemlighet att eftersom vi är konservativa i vår bibelläsning så blir vi ganska värdekonservativa i övrigt också. 

Trosrörelsen

Trosrörelsen har sina rötter i USA. Där ingår ett 20-tal svenska församlingar, bland annat Livets Ord i Uppsala och Agape i Norrköping.

Enligt Sveriges Kristna Råd, där Trosrörelsen har en observationsplats, beskrivs de så här:
"Rörelsens bibelsyn karaktäriseras som traditionell i bemärkelsen att man ser bibeln som Guds Ord och den centrala auktoriteten för kristen tro/.../ Gudstjänsterna präglas av lovsång, bön, förkunnelse och förbön. Trosrörelsens församlingar bedriver också flera kristna friskolor."

I Norrköping driver stiftelsen Agape Johannesskolan i det gamla SVT-huset vid Folkets Park, där också församlingen har sina lokaler.