Han körde den första olycksbussen

Han körde den första olycksbussen

Västervik
Lästid cirka 4 min

Kim Landström från Västervik körde den första bussen som drabbades av en explosion. I efterhand inser han att han hade änglavakt den där dagen för drygt ett år sedan.

Det hade varit en helt vanlig arbetsdag. Skiftet var slut och Kim rullade in med Fiatbussen på taxibolagets terminal. När han ska parkera bussen får han göra en habravink. Bussen ska ställas på P-rutan där hans privata bil står under dagen. Den privata bilen får flyttas när han parkerar bussen.

– Normalt brukar jag ställa min egna bil ganska nära intill, men av någon anledning så ställde jag den en bit bort den här dagen. Jag minns faktiskt inte varför, säger Kim.

Den detaljen kommer strax att få betydelse.

Som vanligt går han sedan in på kontoret och gör avrapportering av dagens körningar. Sedan är det dags för hemgång.

– Jag står vid min bil när jag hör en smäll. En ganska hög smäll. Jag börjar titta mig omkring. Vi håller ju till på ett industriområde, så jag tror att det hänt något på något av företagen intill. Efter kanske tio sekunder kommer nästa smäll. Då small det ordentligt, j-vla högt. Det var då jag fattade: Det är inte i någon industrilokal det smäller, det är min buss. Som jag precis har kört i.

undefined
Glasrutorna krossades i Audin som stod parkerad närmast den explosionsdrabbade bussen.

Det är två tankar under bussen som exploderar. Bussen lyfter av tryckvågen. Rutorna på intilliggande bilar krossas. Efteråt upptäcker man småhål i sidorna på bilarna som parkerade intill av grus som trängt in.

En kollega ringer 112. Polis och räddningstjänst kommer snabbt till platsen. Det är fullt pådrag. Först efter någon timme börjar Kim på allvar ta in vad som faktiskt hänt.

– Då blir jag ganska skakig och tänker "Oh shit, jag kunde ha suttit där när det small".

Veckan efter explosionen stannar Kim hemma. Arbetsgivaren har sagt till honom att han får ta den tid som det krävs.

Vardagen återgår snart till det normala. Det betyder att Kim Landström går tillbaka att köra buss av precis den typ som exploderat.

– Det fanns en rädsla precis i början, men det var något jag ville göra. Jag ville komma tillbaka snabbt. 

Medan omgivningen ganska snabbt glömmer bort explosionen så finns minnet kvar bland chaufförerna i Västervik. Den förklaring som ges till explosionen är att tanken utsatts för våld. KLT kräver en inspektion av alla tankar på de fordon som rullar i länet.

Ett stort antal tankar får bytas ut.

– Vi har fått pröva oss fram. Egentligen är det fel att vi ska behöva göra det.

Kim Landström om att det finns platser där man inte kan köra med bussarna utan att riskera att slå i tankarna.

På arbetsplatsen pratas det om plåtarna under bilen som inte verkar ge tankarna något vidare skydd. Chaufförerna blir försiktiga med var de kör med bilarna. De vill inte riskera att stöta i med tankarna.

– Det finns några ställen i Västervik där man inte kan köra med bussarna utan att stöta i, säger Kim Landström.

Han nämner några nedförsbackar på Sankta Gertruds väg och Ejdergatan där underredet lätt slår i där vägen ändrar lutning. Enligt honom har man meddelat KLT om några adresser där man inte kan köra fram med bussarna.

– Vi har fått pröva oss fram. Egentligen är det fel att vi ska behöva göra bedömningar som handlar om fara för hälsa och liv.

Han tycker att biogasbussarna har varit fel val av fordon för trafik som till stor del går på landsbygden. Det är mycket grusväg, och man vet inte alltid vad vägarna är i för skick. Ändå har han inte sagt nej till att köra bussarna.

– Om jag hade sagt nej hade mina arbetsgivare fått stora viten. Jag hade blivit av med jobbet, och det någon annan hade tagit min plats.

undefined

Jag blir alldeles skakig och tänker "Oh shit, jag kunde ha suttit där".

Kim Landström

Chaufför

Efter de två efterföljande explosionerna han ändrat inställning. Nu känns det inte längre som någon engångsföreteelse. När han fick höra om den första explosionen i Nybro i slutet av april så säger han att han fick en känsla av att han hela tiden vetat att det inte var en fråga "om" en ny olycka skulle inträffa utan "när.

I dag kör han bussar som går på biodiesel, och han hoppas att det inte blir någon återgång till biogas.

Tror du att man kan ta bussarna i trafik igen?

– Det hoppas jag verkligen inte. Kanske om de får gå på bensin, men inte biogas. Det handlar inte bara om oss chaufförer. Det är ju människor som vi skjutsar på.

I efterhand tycker han att alltsammans skötts på fel sätt. Visst sattes åtgärder in efter den första explosionen. Kims arbetsgivare satte in regelbundna inspektioner av tankarna på en auktoriserad verkstad. Istället för besiktning en gång om året sågs tankarna över var tredje månad. Samtidigt konstaterar Kim att man kan besiktiga en tank ena veckan och så uppstår en skada redan veckan därpå. Det finns inga garantier.

Någon utredning färdigställdes aldrig efter den första explosionen, och fordon togs i bruk kort efter den andra explosionen.

– Det här är en skandal skulle jag vilja påstå, säger Kim Landström.