Yrvind bygger på en ny båt – ska segla till Nya Zeeland

Västervik
Lästid cirka 3 min

Sven Yrvind skrotade förra båtbygget och köpte en gammal båt på Blocket istället. Båten som han köpt ritade han själv en gång i tiden. Nu bygger han om båten. Målet är att segla till Nya Zeeland.

Ensamseglaren Sven Yrvind har hunnit bli 86 år. Vi ses i hans verkstad som ligger i Södra infartens företagscenter i Västervik. 

Hit kommer han varje dag för att jobba. Sven Yrvind har inga lediga dagar. Han jobbar varje dag året om.

Förra sommaren höll han på att bygga en närmare sex meter lång båt som han kallade Oceanic Filosopher. 

Men den båten höll inte riktigt måttet så han bestämde sig för att avsluta byggandet långt innan båten var klar.

Sven Yrvind tänker installera en elmotor i båten för då blir det lättare att ta sig i land. Det har han inte haft i nån av sina tidigare båtar. Han vill absolut inte ha en motor som går på bensin. "Ett halvt kilo bensin har lika mycket explosionskraft som fem kilo dynamit. Det är väldigt farligt. Och så luktar det."
Sven Yrvind tänker installera en elmotor i båten för då blir det lättare att ta sig i land. Det har han inte haft i nån av sina tidigare båtar. Han vill absolut inte ha en motor som går på bensin. "Ett halvt kilo bensin har lika mycket explosionskraft som fem kilo dynamit. Det är väldigt farligt. Och så luktar det."
Båtens blivande två master förvaras i takhöjd. Sven Yrvind mäter längden på den ena.
Båtens blivande två master förvaras i takhöjd. Sven Yrvind mäter längden på den ena.
En påminnelselapp hänger på väggen för att komma i håg VT:s besök.
En påminnelselapp hänger på väggen för att komma i håg VT:s besök.
Sven Yrvinds nya ombyggda båt ska heta Oceanic Canoe Solo.
Sven Yrvinds nya ombyggda båt ska heta Oceanic Canoe Solo.
Sven Yrvind planerar att segla enligt den röda tråden. Exakt var han seglar från är ännu inte bestämt.
Sven Yrvind planerar att segla enligt den röda tråden. Exakt var han seglar från är ännu inte bestämt.

Anledningen till det beslutet var bland annat en annons på Blocket. En Stockholmare ville sälja en båt byggd efter Svens egna ritningar från 80-talet. Segelbåten kostade 20 000 kronor. Ett fynd, tyckte Sven Yrvind, och slog till.

– Det byggdes 10, 20 båtar efter mina ritningar på 90-talet. Några av dem seglade över Atlanten, säger Sven Yrvind som är väldigt nöjd över köpet.

Han visar gamla foton på segelbåten när den seglar på havet och även när den fraktas på land. Båtmodellen heter Bris. 

Här är bilder på den båt som Sven Yrvind själv ritat och som han nu bygger om. Båten hette Karin förut men Sven Yrvind tänker istället kalla den Oceanic Canoe Solo.
Här är bilder på den båt som Sven Yrvind själv ritat och som han nu bygger om. Båten hette Karin förut men Sven Yrvind tänker istället kalla den Oceanic Canoe Solo.
Här är båten Bris 540 som Sven Yrvind ritade på 1980-talet. Det är en sån båt han nu bygger om.
Här är båten Bris 540 som Sven Yrvind ritade på 1980-talet. Det är en sån båt han nu bygger om.
Sven Yrvind visar sina gamla ritningar som föreställer båtmodellen Bris. Det är en sån här båt som han nu bygger om.
Sven Yrvind visar sina gamla ritningar som föreställer båtmodellen Bris. Det är en sån här båt som han nu bygger om.
Här är fler av Sven Yrvinds båtritningar som föreställer Bris 540.
Här är fler av Sven Yrvinds båtritningar som föreställer Bris 540.

Det har hänt mycket med den begagnade segelbåten de senaste månaderna. 

Sven Yrvind håller på att bygga om den för fullt. Planen är att den ska få två master, en i fören och en i aktern. 

Han har redan funderat en hel del på var han ska segla när båten väl är färdigbyggd.

– Antingen startar jag från Irland eller från nordvästra Spanien. Det beror lite på om jag blir klar med båten på sommaren eller på vintern.

Han visar på världskartan där segelvägen är utmärkt och pekar på Uruguay i Sydamerika.

– Där ska jag stanna för att proviantera. Sen fortsätter jag söder om Afrika och Australien och vidare till Nya Zeeland.

Sven Yrvind har, som alltid, en klar plan för hur mycket vatten och mat som kommer att gå åt. För 200 dagar behövs 120 liter vatten och 130 kilo mat. Han satsar på sardiner, mörk choklad, mjölkpulver, mandelmjöl och äggpulver.

– Jag tänker också att samla ihop regnvatten, säger Sven och berättar att seglens bommar är konstruerade på ett sätt som gör att vatten rinner igenom dem ner till ett uppsamlingskärl där de sedan är redo att användas.

Sven Yrvind hittar hela tiden på nya lösningar och testar nya idéer.
Sven Yrvind hittar hela tiden på nya lösningar och testar nya idéer.
På ett av plåtskåpen i verkstan har Sven Yrvind satt upp en lapp där han beräknar hur mycket mat han behöver. Han räknar med att 120 liter vatten och 130 kilo mat räcker i 200 dagar.
På ett av plåtskåpen i verkstan har Sven Yrvind satt upp en lapp där han beräknar hur mycket mat han behöver. Han räknar med att 120 liter vatten och 130 kilo mat räcker i 200 dagar.
Sven Yrvind tycker att det är praktiskt att märka alla plankor och rundstavar så att han vet hur långa de är. Då blir det lättare att hitta en i rätt längd.
Sven Yrvind tycker att det är praktiskt att märka alla plankor och rundstavar så att han vet hur långa de är. Då blir det lättare att hitta en i rätt längd.
Det är ordning och reda i verkstan. Då finns det mer tid över för annat eftersom mindre tid krävs för att leta efter saker.
Det är ordning och reda i verkstan. Då finns det mer tid över för annat eftersom mindre tid krävs för att leta efter saker.
I aktern på båten finns ett litet rum som Sven kallar kök. Här förvarar han en del av matvarorna och här kommer han också att sitta och äta.
I aktern på båten finns ett litet rum som Sven kallar kök. Här förvarar han en del av matvarorna och här kommer han också att sitta och äta.
Sven Yrvind har tillverkat ventilationsrör och luckor till båten. Än så länge ligger de på verkstadsbänken.
Sven Yrvind har tillverkat ventilationsrör och luckor till båten. Än så länge ligger de på verkstadsbänken.
Små gula lappar sitter lite här och var. "Slank båt kräver mindre segel", står det på en.
Små gula lappar sitter lite här och var. "Slank båt kräver mindre segel", står det på en.
Sven Yrvind är väldigt nöjd med köpet av Brisbåten, som han själv ritat men som byggdes i Kalmar.
Sven Yrvind är väldigt nöjd med köpet av Brisbåten, som han själv ritat men som byggdes i Kalmar.

Än så länge återstår en hel del jobb. Sven vet inte riktigt hur lång tid det kommer ta för honom att bygga klart båten.

– Jag kommer ju på idéer hela tiden och ibland krånglar det till sig, säger han och fortsätter efter en stund.

– Man ska inte ha någon tidspress. Då börjar man jäkta och då blir det inte så bra, som det ska bli. Men det är många som frågar mig om det...

Man ska inte ha någon tidspress.

Man ska inte ha någon tidspress.

Sven Yrvind

Sven Yrvind har fasta rutiner varje dag och är mycket ordningsam. I verkstan på Baumansgatan är varje planka märkt med sin exakta längd. Han förvarar sina verktyg noggrant upphängda på väggar och i lådor och skåp. Han har dessutom sju väggklockor uppsatta i verkstan.

– Känner du till filosofen Kant? Honom kunde man ställa klockan efter, säger Sven när jag påpekar det.

Han framhåller verkligen vikten av att "vara regelbunden". Det sparar mycket tid.

– Om man har koll på det världsliga kan man ägna sig åt fria fantasier istället.

Sven Yrvind har hunnit bli 86 år men han är fortsatt nyfiken på livet och hur världen fungerar. Han läser ständigt nya böcker och frågar AI om saker han är nyfiken på.
Sven Yrvind har hunnit bli 86 år men han är fortsatt nyfiken på livet och hur världen fungerar. Han läser ständigt nya böcker och frågar AI om saker han är nyfiken på.
I verkstan hänger en liten figur som föreställer Sven Yrvind själv. På lappen står det "A man born to be hanged will not drown", en strof hämtad från William Shakespeares pjäs Stormen. Den lilla figuren är gjord av hans dåvarande fru.
I verkstan hänger en liten figur som föreställer Sven Yrvind själv. På lappen står det "A man born to be hanged will not drown", en strof hämtad från William Shakespeares pjäs Stormen. Den lilla figuren är gjord av hans dåvarande fru.
Sven Yrvind har en Youtubekanal. I dagsläget har han över 25 000 prenumeranter.
Sven Yrvind har en Youtubekanal. I dagsläget har han över 25 000 prenumeranter.
Sven Yrvinds cykel står alltid inomhus när han jobbar i verkstan. Just i dag ska ha ta vägen förbi affären vid lunchtid. Han får inte glömma att köpa blåbär.
Sven Yrvinds cykel står alltid inomhus när han jobbar i verkstan. Just i dag ska ha ta vägen förbi affären vid lunchtid. Han får inte glömma att köpa blåbär.
Sven Yrvind har en Youtubekanal. I dag förevigar han VT:s besök.
Sven Yrvind har en Youtubekanal. I dag förevigar han VT:s besök.
I aktern finns båtens "kök". Här kommer det att finnas förvaringsutrymmen för mat och fönster åt alla håll.
I aktern finns båtens "kök". Här kommer det att finnas förvaringsutrymmen för mat och fönster åt alla håll.
Sven Yrvind använder sig av rep för att göra gångjärn, här till rodret.
Sven Yrvind använder sig av rep för att göra gångjärn, här till rodret.
Sven Yrvind är ordningssam och har var sak på sin plats. Han har också flera klockor i verkstan.
Sven Yrvind är ordningssam och har var sak på sin plats. Han har också flera klockor i verkstan.
All sak på sin plats och noggranna instruktioner.
All sak på sin plats och noggranna instruktioner.
Sven Yrvind är noga med att anteckna sina projekt.
Sven Yrvind är noga med att anteckna sina projekt.
Sven Yrvind har flera ankare som han kommer att förvara i aktern.
Sven Yrvind har flera ankare som han kommer att förvara i aktern.

Sven Yrvind, som fyller 90 år om tre år och elva månader, har ständigt nya projekt på gång. Han håller redan på att fundera på hur han ska bygga nästa båt, trots att han inte är klar med båten han håller på med nu. 

Och han är fortsatt nyfiken på livet. Han både läser böcker och frågar AI om saker som han vill veta mer om.

– Jag har sån nytta av AI. Jag frågar hela tiden, hon tröttnar inte, hur vänlig som helst, säger han med glimten i ögat.

Svens dagliga rutiner

Sven brukar att gå och lägga sig vid midnatt och går upp klockan åtta på morgonen. 

Morgonrutiner: Svarar på kommentarer som han fått på Youtubekanalen. 

Åker till verkstan. Cyklar hem för att äta lunch vid halv tolv. Sven Yrvind äter sen några år tillbaka bara ett mål om dagen, lunch. Sen är det dags för ett arbetspass på eftermiddagen innan det är dags för löpning, Youtubekanalen och gymnastik. Han brukar också ställa en massa frågor till AI om allt möjligt. En av de senaste frågorna är om det går att äta rått sjögräs.

Om att behålla hälsan: "Många av mina klasskompisar är döda och om bara tre år och elva månader fyller jag 90, så det gäller att sköta hälsan." Sven berättar att han aldrig tagit en öl eller ett glas vin. "Min morsa sa "börja aldrig med sprit". Det gäller att aldrig ta första glaset."

Sven Yrvind har precis gett ut en bok i samarbete med illustratören Pierre Hervé. Den handlar om hans liv från barndomen till år 1976. Boken var klar redan 2016 men ges ut först nu på eget förlag.
Sven Yrvind har precis gett ut en bok i samarbete med illustratören Pierre Hervé. Den handlar om hans liv från barndomen till år 1976. Boken var klar redan 2016 men ges ut först nu på eget förlag.
Illustrationerna i den nya boken står fransmannen Pierre Hervé bakom.
Illustrationerna i den nya boken står fransmannen Pierre Hervé bakom.
"A dyslexic venturesome voyage" heter Sven Yrvinds nya bok.
"A dyslexic venturesome voyage" heter Sven Yrvinds nya bok.