Det var jag som skrev insändaren och önskade svar på frågan hur man bär sig åt för att betala på parkeringen på Tullporten. Var nog lite slarvig när jag skrev att man kunde betala med swish. Menade så klart EasyPark-appen i vilken man betalar via swish. Idag (14/8) var jag där igen. Jag ”checkade” in när jag kom, var och handlade på bland annat Hemköp. Tillbaka på parkeringen provade jag att skanna mitt kvitto från Hemköp. På skärmen stod med blå text ”Skanna kvitto för rabatt”, vilket jag tryckte på. Ingen hände! På apparaten finns enbart ett ställe för att skanna, detta lyste en kort stund grönt varefter det blev rött. Provade minst fyra gånger tillsammans med en, minst lika irriterad kund. Det funkade helt enkelt inte. Jag försökte betala via Easyparkappen, inte heller detta funkade. ”Går inte att hitta ditt registreringsnummer i vårt system, försök igen!" Jag försökte igen, igen och igen. Det slutade med att jag betalade 20 kronor med mitt bankomatkort för att komma ifrån skiten. Det enda sättet som fungerade. Var jag inte irriterad innan så blev jag det nu!
Gustaf Lartén, Sverigechef Easypark, skriver i sitt svar, att enligt uppgift från APOCA, förvaltare av parkeringen, säger att man betalar exakt för den tid som man parkerar. Detta stämmer inte. Enligt prislistan är minsta avgift 20 kronor för varje påbörjad 45 minuter och därefter 5 kronor för varje påbörjad 30 minuter/timme (minns inte vilket alternativ som är rätt så här i efterhand)?
Vet inte hur Hemköp debiteras för sina kunder som parkerar på Tullporten men hoppas innerligt att man inte har en fast avgift för i så fall så får Parkeringsbolaget APCOA in dubbla intäkter.
Önskar nu svar på följande frågor:
1. VILKA avgifter är det som gäller? Är det minimum 20 kronor eller är det den exakta tiden man parkerar?
2. HUR bär man sig åt för att betala med Easypark-appen (dvs via swish)?
3. HUR bär man sig åt för att skanna ett kvitto från Hemköp?
4. Känns som det är läget med en förklaring av ansvarsfördelningen mellan Easypark och APOCA!
Nu är jag inte längre irriterad, nu är jag heligt f-bannad!
...
Svar direkt från Easypark och APCOA:
1. VILKA avgifter är det som gäller? Är det minimum 20 kr eller är det den exakta tiden man parkerar? (APCOA svar)
Parkeringstaxan är 20 kronor per påbörjad 45-minutersperiod. Det innebär att du betalar för varje påbörjad tidsintervall, vilket gör det enkelt att hålla koll på kostnaden. Som kund hos Hemköp får du dessutom ta del av ett generöst erbjudande – två timmars fri parkering på takparkeringen. Ett perfekt sätt att göra ditt besök både smidigt och prisvärt!
2. HUR bär man sig åt för att betala med Easypark-appen (dvs via swish)? (Easypark svar)
Om du har registrerat dig som kund hos Easypark så lägger du även in ett betalkort. Då sker betalningen av parkeringen automatiskt. Dvs inte via Swish.
3. HUR bär man sig åt för att skanna ett kvitto från Hemköp? (APCOA svar)
Just nu upplever APCOA vissa tekniska utmaningar med kvittoskanningsfunktionen, och teamet arbetar intensivt för att lösa detta så snart som möjligt.
För att underlätta under tiden kommer APCOA inom kort att införa en alternativ lösning med en iPad på plats. Denna lösning säkerställer att du som Hemköpskund fortsatt får ta del av två timmars fri parkering på ett smidigt sätt.
4. Känns som det är läget med en förklaring av ansvarsfördelningen mellan Easypark och APOCA! (APCOA svar)
Easypark är en del av betallösningen för parkeringen, vilket innebär att du som bilist kan använda bland annat Easyparks app för att starta, stoppa och betala för din parkering. APCOA är parkeringsoperatören som ansvarar för helheten för parkeringsanläggningen, inklusive drift, övervakning, skyltning och eventuella kundförmåner – till exempel den fria parkeringen för Hemköps kunder.