– SVT sände sitt inslag på bästa sändningstid en fredagskväll. Bara några minuter efteråt började folk höra av sig. Det ringde från hela Sverige, säger en överväldigad Petter Wallerius.
Några dagar senare ville även TV4:s Nyhetsmorgon intervjua Petter.
– Under intervjun började det plinga en massa. På 15 minuter hade jag fått 120 nya följare på mitt Instagramkonto och det började ramla in en massa meddelanden. Det var helt galet. Jag fick stänga av telefonen.
Intresset av att köpa Petters korköppnare är verkligen stort. VT skrev om hans kreativa design, en korköppnare som gör det lättare att skruva upp yoghurt- och mjölkförpackningar, redan i början av mars. Sen följde tv och andra tidningar efter.
– Det har ringts och det har mejlats och det har kommit in swishbetalningar från folk som vill köpa. Vi har ägnat helgen och flera kvällar åt att para ihop alla meddelanden med swishbetalningarna och att packa alla öppnare. Jag har ju ingen webbshop än. Men det är på gång, säger Petter Wallerius och tillägger att det rör sig flera hundra beställda öppnare.
Den positiva uppmärksamheten har gett effekt. Petter har blivit kontaktad av Västerviksföretagare som vill veta mer om 3D-printning.
Han ser också till att själv ta kontakt med lokala företagare, bland annat eftersom han tycker att alla företag borde ha en 3D-printer. Senaste besöket var hos Västerviksfrisören Annie Ankervik.
– När jag besökte Annie hade jag med mig nyckelbrickor printade med qr-koder till salongens bokningssystem och så hade jag 3D-printat lite örhängen, säger Petter.
Och det är verkligen så att det ena leder till det andra. Nu har Petter ännu fler möten inbokade med andra företag i stan.
Petters plan var aldrig att sälja korköppnarna. Han ville snarare dela med sig av 3D-ritningarna och göra det möjligt för vem som helst att skriva ut egna öppnare.
Syftet var helt enkelt att göra vardagen lättare för alla som kämpar med att få upp diverse korkar till läsk, mjölk och yoghurt.
Men det har inte varit helt lätt att inte sälja öppnarna. Särskilt inte när gamla farbröder från småländska höglandet ringer och verkligen vill beställa.
Men nu har Petter hittat en lösning. Hans son spelar fotboll i IFK Västervik och nu ska laget börja sälja specialdesignade korköppnare med IFK-logga.
– Hela vinsten kommer att gå till laget. Jag tror att de kommer att tjäna en hel del, säger Petter Wallerius och avslöjar att försäljningen redan har dragit i gång.