I förra veckan berättade vi att Verkebäcksbron ser ut att ersättas med en ny bro någon gång efter 2030. Inte långt efter i planeringen ligger arbetet med Skramstadsbron i Gamleby. En nyhet som Sveriges radio Kalmar var först med att berätta.
Skälet är detsamma. Inte någon av broarna tål tung trafik av bärighetsklass fyra, det vill säga över 74 ton.
Hur långt framme ligger arbetet med Skramstadsbron?
– Man kan säga något efter Verkebäcksbron, säger Magnus Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Han säger att man räknar med att upphandla en konsult i höst. Första halvåret 2027 hoppas Magnus Karlsson att det finnas ett underlag som allmänheten kan få se och tycka till om. Han garderar sig för att man är tidigt i processen och att tidsförskjutningar kan ske.
– Vi kommer inte att börja bygga före 2030.
Under nästa år kan man komma att se visst arbete vid bron. Då kommer geotekniska undersökningar och inventering av naturvärden att göras på platsen.
Ytterligare en uppgift som Magnus Karlsson uppmanar oss att ta med en nypa salt är kostnaden för bron:
– Vi uppskattar den till 350-400 miljoner kronor, men det beror på när arbetet kan komma igång.
Precis som i fallet med Verkebäcksbron bedömer man att den nuvarande bron inte kan förstärkas utan att man kommer att tvingas att bygga en ny bro. Totalt kan det alltså handla om väginvesteringar i kommunen på närmare en miljard inom tio år.