LÄS MER: Larmet nådde aldrig fram till räddningstjänsten.
I går berättade vi att ett tekniskt fel gjorde att räddningstjänsten aldrig fick larmet om en 67-årig kvinna i Loftahammar som drabbats av hjärtinfarkt, vilket ledde till att utryckningen fördröjdes och kvinnan dog.
Nu berättar Melker Engström, chef för ambulansen, att även ambulansen drabbades av dem felaktiga utlarmningen.
– Larmet fördröjdes med flera minuter. I just det här larmet blir det djupt olyckligt, och jag beklagar att det slutade i en tragisk händelse för den här familjen. Är det något vi har emot oss vid hjärtstoppslarm så är det tiden, och här förlorar vi tid.
Han poängterar att det är ambulansen och sjukvården, inte räddningstjänsten, som är huvudansvarig i frågan. Räddningstjänsten och ambulansen har ett samarbetsavtal för att förkorta utryckningstiderna, men det är landstinget som är ansvarigt för insatserna vid hjärtstoppslarm.
– Att ingen kommer fram till kvinnan i tid är sjukvårdens ansvar. Vi äger händelsen. Men i det här fallet beror det på något tekniskt fel, som varken räddningstjänsten eller ambulansen kan rå för. Räddningsinsatsen i sig är klanderfri. Man gör sitt yttersta utifrån omständigheterna, säger Melker Engström.
Han hyllar också Joakim Jansson från räddningstjänsten, som tog beslutet att frångå organisationens rutiner och åka ut själv på larmet när han fick veta om det. Det kunde ha inneburit skillnaden mellan liv och död, menar han.
Exakt vad det var som gick fel vet man inte ännu, mer än att det troligen handlar om någon typ av tekniskt fel. Ambulansen har en teori, men inväntar utredningen från SOS Alarm.
– Att döma är inte det viktiga här, det viktiga är att vi hittar felet, menar Melker Engström.
Trots händelsen anser han inte att allmänheten behöver känna någon oro. Kalmar län är tredje bäst i landet på att hantera hjärtstoppslarm – delvis tack vare sitt samarbete med räddningstjänsten – och det är ytterst ovanligt att sådana här händelser inträffar.
– Jag har inte varit med om det under mina 20 år inom ambulansen. Man ska känna sig trygg som medborgare.
Hur gör ni för att se till att något liknande inte händer igen?
– Vi måste ha backup-system, och det har vi, men reservvägen måste bli säkrare.
VT söker SOS Alarm för ytterligare kommentarer under dagen.